Stage palack vagy Sidemount? Az örök vita … 7-5. rész.

Hasonló írások erről: Technikai búvár oktatás, Technikai merülés | 0

… avagy Sidemount vagy XR Nitrox tanfolyam a mobilitás tükrében …

Döntsd el te!

Nos. Lassan az első, második, harmadik és negyedik részben kivégzésre kerülnek mindazok a szempontok, melyek objektíven és néha szubjektíven megvizsgálhatók azoknak a szemével, akik végeztek már sidemount és XR Nitrox merüléseket is egyben és azoknak is összeáll egy kép, aki most mérlegelik, hogyha tavasszal egyetlen tanfolyamra van pénzecskéjük, akkor sidemount vagy XR Nitroxra fizessenek be, ha szeretnék kiterjeszteni a merülésük hosszát, vagy biztonságuk növelése érdekében tanulnának valamit. Az előző 4 részben a következőkre jutottunk:

XR Nitrox-al:

  • Több gáz vihető

  • Hosszabb fenékidő érhető el a no deco időket összehasonlítva

  • Biztonságosabb merülés végezhető a dekompresszió szempontjából

  • Hacsak nem akarsz kompromisszumot kötni egy HiFi dagasztógép megvásárlásával, akkor egy hátlebegtetős BC esetén a XR Nitrox-al több megoldás hozható össze. Röviden egy BC olcsóbb, mint kettő.

  • Ha kb. ugyanannyi pénzed van reduktorokra, akkor egy másodiklépcső árával többért sokkal több lehetőséget nyersz.

XR Nitrox vs Sidemount szubjektíven

Ma tényleg egy teljesen szubjektív szempontrendszert vizsgálunk meg. Ha akarod, ezt ne is olvasd el. Ennek ellenére lehet, hogy találsz benne olyan gondolatokat, amelyek megerősítik benned az egyik, vagy másik oldalt, merthogy lássuk be, csajozni sem objektív mércékkel megyünk, még, ha vannak is objektíven mérhető előnyös elemek a hölgyeken. Számomra – és azt láttam, hogy sokak számára (nem mindenki… hanem sokak) számára is – sokszor sokkal fontosabbak a szubjektív elemek, még akkor is, ha pl. gazdaságilag totál baromságot csinálunk. Ha valaki, akkor azt hiszem, én ezt mélyen megértem… Sokan vesznek így autót, kötnek barátságot, sőt… vannak, akik még meg is házasodnak ilyen alapon. 🙂 Miért ne lehetne beszélni az XR Nitrox tanfolyam és a Sidemount képzés végén elérhető merüléseinkről ilyen szemmel.

Szóval…

Mobilitás – én ebben látom még a nagy különbséget.

A mobilitás, vagyis inkább úgy mondanám, hogy a különböző helyzetekhez történő alkalmazhatóság kérdése. Az ugye általános ténynek vehető, hogy a legtöbb búvár nem vesz meg magának mindenhez mindenféle dolgokat. Egyre kevesebben vesznek maguknak palackot, sokan bérelik a BC-ket és reduktorokat, stb. Nézzük, mikor milyen helyzetbe kerülhet egy sidemount és egy XR Nitrox búvár. Hogy miként érzi magát ebben a helyzetben, azt mindenki csak maga tudja elképzelni, így jó, ha esetleg „kipróbálósba” kicsit megpróbálsz amolyan discover sidemount vagy stage cucc kezelést összehozni magadnak, mielőtt végleg cuccot veszel. De ezt már említettem. Vagy… Vagy meghallgatsz olyanokat, akik 15 éve nyúzzák ezt és azt a verziót is – fontos, hogy MINDKÉT verziót, mert ha az egyikhez még az alapképzése sincs meg, akkor ugye meghallgathatod, csak.. 🙂 Az egyik most én leszek, de kérdezz bátran másokat is, mert az országban vannak még páran, akik SM trainerek és oktatót, de jártak már 80-100-120 környékén vagy akár tartottak ott oktatói tanfolyamot. Ha valami itt nem lenne meggyőző neked, kérdezz bátran, azért vagyunk itt, hogy beszélgessünk.

Nézzük a konfigurációs lehetőségeket. Tegyük fel, van BC-d és reduktorod is. Beesel egy bázisra. Csukd be a szemed, menj most el azokra a helyekre, ahol voltál és próbáld felidézni az ottani helyzetet. Ez segít. Én is ezt teszem majd a saját tapasztalataimmal. Szóval… Megérkeztünk a bázisra…

Nézzük a Sidemount palackokat

Ez ugye 99%-ban két palackot jelent, hiszen azért végezted el, mert hosszabbakat akartál merülni, vagy mert sokat fogyasztottál, vagy mert megtetszett. Két objektív és egy szubjektív szempont. Ha jól akarod csinálni, akkor ehhez nézzük meg, mi is kell, hogy legyen azon a bázison…

  1. Kéne két, szimmetrikus csappal (túúúdom… szelepnek hívják, de most hagyjuk…) ellátott palack. Na, ez a legtöbb helyen nem lesz, szóval bénán áll majd MINDIG – vagy veszel magadnak sajátot, vagy mégy egy palackkal! De miért is mennél egy palackkal? Te kettővel szeretnél. EZ volt eddig is a cél. Neked a két palack volt a lényeg. Ebből a szempontból néztünk végig eddig mindent. Szóval a lényeg, hogy tudnod kell, sok helyen nem lesz szimmetrikus szeleped, ami lehet macerás. Ez, ha akarod szubjektív, mert neked jó az úgy is – én külföldön mindig így jártam és “élek”, szóval beleférhet. Ha akarod, akkor viszont objektív, mert ennek ugye nem így kell kinézni a nagykönyv szerint – azaz valami rosszul áll majd, azaz lesz vele kicsi szívás néha. Vagy az egyik szelepkerék áll majd fordítva, vagy lefelé kell fordítanod az egyik elsőlépcsőt, akkor meg ugye megint cső szét, átszerel – és mégsem áll az előírtak szerint. A lényeg, hogy nagy valószínűséggel, sok helyen – nem mindenhol, csak sok helyen – Vagy… Veszel két saját palackot.
  2. Kellene két “hosszú” formájú palack. Az szokott még cuki lenni, mikor kiderül, hogy a bázison csak az a kis dagi 12-es acél palack van… Na aaaaz… Az aztán nem szubjektív. De! Értem… Azt is meg lehet hekkelni, ha nagyon kell és van e-mail, meg lehet kérdezni, hogy ahová a csapat megy, ott van-e, vagy nincs. Ha nincs, akkor otthon lehet maradni, vagy kezdeni a kavarást, hogy legyen.
  3. Az sem mindegy, hogy acél, vagy alu-e a palack. Súlyozás, felfogatás… Ha nem vagy képben, akkor ebből legtöbbször gányolás van. (gányolás – a kényszer alatt elkövetett kreatív ötletek császáros szülése utáni kivitelezési szakasz szak terminus-technikus-a – by vukipedia)

Az XR Nitrox merülés palackjai

  1. Ez – ha a szelepeket nézzük – 100%-ban azt jelenti, hogy kedved szerint csinálhatsz bármit, mivel a szelepek kerekei (az a kis műanyag izé, amit tekergetni kö’) alapból „menetirány szerint” a jobb oldaladra esnek, azaz stage esetében a baloldalra – hiszen ott “hanyatt fordítva” használjuk őket. Azaz nekünk éppen a szabványos verzió áll a rendelkezésre mindig. Én még nem láttam bázist, ahol ne lett volna jobbos szelep…
  2. Alu, kontra acél. No… Az XR Nitrox búvár itt szívhatja meg… Ha nincs alu 12-es palack (ami se nem 12-es, hanem 11-1-es és az alu sem jó szó, mert S80, vagy S40 kéne, de értsd inkább, amit akarok mondani) szóval, ha nincs “egyiptomi 🙂 alu 12-es) akkor nem illik stage palacknak használni a kis dagit, de még a hosszított acélt sem. Egyiptomban és a trópusokon szinte csak ez az alu van, így ez nem gond. A földközin sok helyen van, hogy csak acélt találsz, de egyre gyakoribb, hogy vegyesen tartják őket. Szóval, ha lehet, hogy benézed a palackot, de ha szólsz, hogy kéne általában könnyebb megoldani, mint egy balos szelepet – lásd feljebb.
  3. Térfogat. Régebben már beszéltük, hogy ha azért kezdesz bele ezekbe a tanfolyamokba, mert kéne plusz gáz, akkor itt még van egy csöpp előny. XR Nitrox búvárként felvenni a hátadra egy 15-ös, vagy 18-as palackot nem nagy kihívás, míg két ilyennel a hónod alatt sidemount BC-vel… Sose fognak meg… De a lényeg. A Földközi-tengeren mindenhol van 15-ös palack, de már Egyiptomban is. Szóval, ez szerintem objektíven pozitív dolog. Azaz, a hátadon vihetsz többet, mint 12 liter, ami az össz gáztartalékot értelem szerűen növeli.

Szóval… Palackok kivégezve. Én – ala szubjektíve – azt látom, hogy egy használható stage hamarabb kerül elő, mint egy használható párosítású sidemount palack pár – de értem… van ahol nem így van.

Nitrox töltési lehetőség és palackok

Csak azért, hogy olyanok is értsék, akiknek nincs Gas Blenderi gyakorlatuk és végzettségük. Most a cirkalmaktól eltekintve lényegében két töltési eljárásról fogok írni röviden. Igen, több is van, de ezek a leggyakoribb megoldások.

  • Folyamatos töltés. – Itt úgy készül a nitrox keverék, hogy a kompresszor SZÍVÓ OLDALÁRA – azaz “elé” bekötünk egy keverő szerkezetet. Ebből sok fajta van de mindegyik ugyan azt teszi, csak másként. A lényeg, hogy kezeld úgy, mint egy BLACK BOX-ot. Mindegy hogy, a lényeg, hogy ide jut be a légköri levegő és a – általában a – tiszta oxigén. Itt jól összekutyulódik, kész nitrox lesz belőle és EZT A NITROXOT SZÍVJUK BE A KOMPRESSZORBA. Ezzel csak az a baj, hogy a keverék – általában -nem lehet 40%-nál nagyobb O2 tartalmú, mert lebontjuk a bázist és annak környékét kirobbanó jókedvünkben… Előnye viszont, hogy olcsó, gyors és kényelmes módszer, szóval minden bokorban van. Azaz ahol ilyen van, ott minden hobbi búvár boldog.
  • Parciális keverés. – Mivel a fenti módszerrel – általában – nem biztonságos EAN 50-et keverni, kell valami, ami megoldja a dolgot EAN 50-től felfelé. Ezt úgy oldjuk meg, hogy speciálisan tiszta és speciális anyagok felhasználásával készült rendszert használunk. Azaz a nagy “bolti” oxigénpalackokból oxigént fejtünk át a egy SPECIÁLIS RENDSZERREL EGY SPECIÁLISAN TISZTA PALACKBA. Ha nem így teszünk, akkor ilyenkor is lehet az a végeredmény, hogy megváltozik az utcakép a bázis körül és cserkész csapatot neveznek el rólunk… Ha viszont jól csináljuk – ami lássuk be nem bonyolult – BÁRMIT keverhetünk. No… Ez viszont nincs mindenhol… Sőt…

Ezen ismérvek alapján nézzük meg, mi vár ránk, ha megérkezünk a bázisra.

A – Folyamatos töltő van a bázison

  • A sidemount búvár levegőt, vagy nitroxot használ általában max. EAN 40-ig. Ez ma már a kutyaólban is van és folyamatos töltés esetén a zsírosfazékba is beletölthető a nitrox. Szóval, ez nem gond. – Sidemount búvár boldog, és mivel okos, Nitrox-al merül.
  • Az XR Nitrox búvárral, a fenti esetben, ugyan ez a helyzet. – Ő még boldogabb, mert ugye kutyulhatja a dolgokat, azaz vihet levegőt és EANx-t Vagy két különböző EANx-keveréket.

Mi van, ha szeretnénk egy jó hosszú, biztonságos gázváltásos merülést és kedvünk szottyan EAN 50 elszipogtatásához.

  • Sidemount búvár ezzel csak akkor mehet, ha van tec végzettsége – szóval 99,9% senki sehová.
  • XR Nitrox búvár. Na, ő vagy merül, vagy nem. A kérdés, hogy van-e oxigén tiszta palack a bázison (ahol van, az azért van, mert használják, tehát tölteni is tudják, merthogy macskadobálásra drága dolog ilyet venni). A tapasztalatom az, hogy a magyar kollégáink javának, akár Egyiptomot, akár a Horvát honfoglalókat nézem, van saját, jó minőségű és direkt stage-nek használható S80-as, oxigéntiszta palackja. De legalábbis hamarabb szereznek, mint balos szelepű palackot. Ennek ellenére tudd, hogy ha beesel egy klasszikus hobbi bázisra, úgy fognak rád nézni, mint egy UFO-ra… //és persze még fik…ni is fognak, mert ez így szokás, ott ahol valaki nem ért valamihez// 🙂

Összefoglalva

SM búvárként amire figyelned kell, az a palackok szimmetrikus szelének megléte és a palack formája. Itt megbeszéltük, hogy

  • Ha van szimmetrikus szelep, akkor happy-ség van. Ha nincs, akkor:

  • Vagy a szelep, vagy a reduktor nem fog jól állni.

  • Ha neked így is jó, akkor némi kényelmetlenséggel jár

  • Ha nem jó, akkor mehetsz mono SM-el – azaz szögelheted a redód konfigurációját

  • Ha tutira akarsz menni, veszel két palackot és viszed.

XR Nitrox búvárként amire figyelned kell az az – ha EAN 50 fölé akarsz menni, az a palack és a töltési rendszer

  • Ha jó neked EAN 40-ig, akkor boldogság van, mert az a kutyaólban is van

  • Ha Kell EAN 50 vagy fölötte, akkor ha a bázis megoldja, akkor bó’dogság, ha nincs, akkor

  • Te hiába ballagsz ela boltba és veszel egyet, akkor is kell hozzá a bázis – azaz: Olyan bázisra kell menned, ahol van töltés, mert ott palack is van – vagy fordítva. Mellesleg a magyarok nagy része magyar bázisokra járnak akár a Horvátokat nézzük, akár Egyiptomot. Én jelenleg nem ismerek olyan magyar bázist, ahol ne tudnák megoldani O2-ig a töltést…

Hogy ezek a szempontok neked – választás előtt álló búvárnak – mennyire objektívek és szubjektívek és mennyit segítettek, az nagy valószínűséggel az eddigi tanulmányaidon is múlnak. Ezt a részt teljesen rád bízom. vedd hozzá az előző érveket és úgy vizsgáld meg őket együttesen. Ha beáll az iránytűd, akkor tudod jobban megnézni, hogy az SM vagy az XR Nitrox mobilitási kérdései mennyit érnek a te mérleged serpenyőjében.

Mára ismét legyen ennyi elég. Hamarosan jön a következő rész, amin elmélázhatsz a döntésed előtt.

Abban az esetben, ha esetleg neked ennyi elég volt a bizonyításhoz és érdekel, hogyan kezdhetnél bele egy XR Nitrox tanfolyamba, akkor összeraktam neked a tudandókat és egy kis motivációt…

Olvasd el az XR Nitrox – A “kezdő” Technikai Búvár Tanfolyam anyagát! Látni fogod… Még lányoknak is megy. 🙂

Art-of-diving-buvar-akademia-technikai-buvar-oktatas-banner-XR-Nitrox-550

Szeretettel:

Dora Gyula

Sidemount és XR Nitrox Instructor Trainer

Küldjétek el e következő részt!

 

 

 

 

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.