Stage palack vagy Sidemount? Az örök vita … 7-4. rész.

Hasonló írások erről: Technikai búvár oktatás, Technikai merülés | 0

… avagy Sidemount vagy XR Nitrox tanfolyam a

reduktorok tükrében …

Döntsd el Te! 

Mostanra, hogy elértünk az első, a második és a harmadik rész után a negyedik részhez – amin magam is meglepődtem, hiszen mostanában eléggé ellustultam – látunk pár szempontot, amelyet figyelembe vehetnek azok, akik tavasszal szeretnék kiterjeszteni a merüléseiket valami olyan képzéssel, amely plusz palackokkal és eljárásokkal vértezik fel őket a könyörtelen no deco idők és gázkészletek ellen. Bár elsőre “mindegy”-nek látszik, hogy hová akasztjuk azt a szerencsétlen plusz palackot, azért érdemes megvizsgálni a lehetőségeket, hogy hová is érdemes… Sőt… Azt is, hogy egyáltalán kinek hová szabad és mi is az, amit szabad. Így jutottunk el ahhoz a két látszólag egyforma lehetőséghez, amely a sidemount és a XR Nitrox tanfolyam. Ezt vizsgálgatjuk most egy olyan búvár szemével, aki nemrég hagyta el a kezdő szintet, nem akar egy dömpernyi pénzt elkölteni egy full Tec cuccra, nem akar mélyeket merülni, mert jó neki a 30 méter, de valahogy mégiscsak szeretne hosszabbakat merülni.

Eddig a következőre jutottunk:

  • Több gáz vihető, ha XR Nitrox búvár végzettséged lesz

  • A no deco időket összehasonlítva hosszabb fenékidőt érhetsz el, ha XT Nitrox búvár végzettséged lesz

  • A dekompresszió szempontjából biztonságosabb merüléseket végezhetsz, ha XR Nitrox búvár végzettséged lesz

  • Hacsak nem akarsz kompromisszumot kötni egy HiFi dagasztógép megvásárlásával, akkor egy hátlebegtetős BC esetén a XR Nitrox-al több megoldás hozható össze. Röviden egy BC olcsóbb, mint kettő.

Ma folytassuk egy másik neuralgikus és harcokra – valamit értelmes gondolkodásra is – lehetőséget adó szemponttal, amely bizony-bizony ismét csak a pénztárcádat fogja laposabbá tenni, így ismét csak a nadrágszíjat kell majd ráncigálnod összefelé.

Szóval…! Folytassuk a reduktorral

Nézzük, hogyan is tudjuk jól összehasonlítani ezt a két felszereléskonfigurációt, hogy eldönthessük, melyik tanfolyamra is kéne beiratkozni – azaz sidemount vagy XR Nitrox tanfolyamra csattintsuk-e el kocsi váratlan fogyasztásemelkedésével megspórolt és az asszony elől ügyesen titkolt vagyonkánkat… Ez valahogy úgy lehetséges, hogy megvizsgáljuk a lehetőségek óceánját és elmerülünk benne mindkét végzettséggel és meglátjuk mire jutunk. OK? Na nézzük, mik a várható lehetőségeink:

  1. Van egy olyan lehetőségünk – ami tán a legpraktikusabb – hogy mindkét képzést – konfigurációit egy-egy no deco-s merülés esetén hasonlítjuk össze. – általában a boldog búvárok nagy százaléka efféle merüléseket követ el.
  2. Van egy olyan eshetőség, ahol megvizsgáljuk azt, hogy mi hozható ki a képzés legszélső határaiból. Azaz mit lehet egyik és mit lehet a másik igazolvánnyal
  3. … és “jó” búvár módjára beszélhetünk össze és vissza és mindenféle kétértelmű nagyotmondásokat vagdosunk mindenki fejéhez aki arra jár anélkül, hogy a mondatunk szólna valamiről csak azért, hogy polírozzuk magunkat. Ha lehetne… én inkább azt javaslom, hogy ezt a lehetőséget hagyjuk meg a fácsén éppen erre specializálódott 3 fős szakosztálynak ahol mindig van valami mulatságos önszerveződő est. 😀

A viccet – ami nem volt vicc – félretéve nézzük az első két értelmes szempont közül az elsőt – azaz,

No Deco-s merülés Sidemount kontra XR Nitrox búvár reduktorai

Ebben az esetben egyszerű a matek Lássuk…!.

  • A sidemount búvárnak kell 2 db elsőlépcső, 2 db másodiklépcső, 2 db manométer, hosszú cső, rövid cső, inflátorcső, 2 rövid csöves (15-25 cm vallás függvényében) manométer .
  • A XR Nitrox búvárnak kell 2 db elsőlépcső, 3 db másodiklépcső, 2 db manométer, hosszú cső, rövid cső, inflátorcső, 2 manométer (1 db. 15 cm-es és egy 55 cm-es – vagy amit a garázsban talál…)

Leszögezhetjük a megdönthetetlen axiómát, hogy az XR Nitrox búvár anyagilag bukóban van 1 db másodiklépcsővel – mivel neki a hátán egy “octopuszos” reduktor vala – amely maga után vonja a megfellebbezhetetlen konklúziót, azazhogyugye ez a kb. +/- kicsi pénz, de belekerül egy húszezresbébe, amit ha az asszony megtud, még többe kerül majd. Vacsi, virág, táska, hacuka-macuka és még a balhét is te viszed el, úgyhogy őrülsz, ha elköltesz rá egy 50-est és béke van.

Nézzük meg mivel jár 20 EFt elköltése, kontra megspórolása, ha úgy jön ki a kanyar, hogy CSAK egy palackot kéne vinni.

Mondjuk baromi nagy a hullámzás és zodiákban mindenki megfenyeget, hogyha még egyszer a te két palackod miatt kell várni és nyelni a kipuffó olajos-büdösét, akkor éjjel telerajzolnak alkoholos filccel… Szóval… néha vannak objektív okok – ha ez a vicc nem is az volt. Ez mos direkt van elviccelve, mert nem vészhelyzet óra van, de van ilyen hidd el. De lássuk a válaszreakciókat…!

Sidemount búvár villáskulcsra ragadtatja magát – ami amatőr verzióban 2-3 szerelés után – általában olyanná teszi a reduktorcsövek csatlakozóit, mint arab feleség lelkét a negyedik új asszony érkezése. Teszi a dó’gát, de nem lesz fényes a tekintete no… A katarzis akkor következik be a hajón a körülötted állók között, amikor elérkezel ahhoz a ponthoz, hogy felszereled a manométeredet a hátreduktorodra, merthogy az univerzális side-/backmount BC-d azért vala néked éppen erre az estre készülve, hogy bármikor, ha mégiscsak el akarnál menni a többi egypalackos búvárral, akkor megtehesd. Ekkor hangzik el a katarzist megindító mondatod – idézem:

„Hogy A bánatos istenit…! 15 centis a manométer csöve…

a hátamon”

Semmi baj, van erre megoldás. a.) – majd a társ nézi, b.) – viszünk egy tükröt karabinerrel ellátva, mert az úgy Tec-es és azzal nézzük, c.) – gyakorlunk a rescue tanfolyamra és 5 percenként le, majd felvesszük a BC-t. Lássuk be, ha akarjuk, mindenre van megoldás… 🙂 Ekkor mégiscsak úgy döntesz, hogy csinálsz egy Monkey-t – bár lehet, hogy ez már a többiek előtt megcsináltad, csak magadból… //szóvicc az előző cikkből, engedd el… nem ér annyit, hogy visszakeresd//

És most érkeztünk el egy olyan ponthoz, amelyről keveset hallani.

Ezt a részt igazából önállóan tervezetem kezelni egy későbbi részben, de előrébb hoztam. 🙂

Azért akartam külön írni róla, mert a kezdő szemed azt látja, hogy SM és SM egyforma, de NEM! Igazából, ha ásol kicsit, akkor lehet, hogy megtalálod, de amíg nem tudod mi az, addig átsiklik felette a szemed. Ezek a felszerelések – mivel újabb keletű ötleten alapulnak – sok néven futhatnak. Van, aki hibrid sidemountnak, van a sidemount manifoldnak hívja, van aki mindenfélének nevezi, így én sem mennék bele a keresztelőbe, mert csak okoskodás lesz belőle – mint szokott. Lássuk inkább a lényeget…

A bajunk legtöbbször az a sidemount-al, hogy egy-egy oldalon egy-egy első+másodiklépcső van. Ha valami miatt, kiesei az egyik oldal, pl. az elsőlépcső „kiakad” – (hirtelen bekövetkező rendellenesség, melynek okáról fogalma nincs a búvárnak, hiszen hat évvel ezelőtt leszervizeltette a reduktort) szóval kiakad és kb. 2 perc alatt – mintha nem is lenne reduktor a palackon, sutty (a suttyot már definiáltam múltkor) szóval sutty leereszt. No… ez még elsőre nem is olyan nagy baj, hiszen a másik megmarad mondhatjuk, és valóban. Ha más nem történik, akkor menthetjük a seggünket – főleg, ha okosan osztottuk be a gázt. Igen ám, de mi van, ha társnak is van valami baja… Értem, kicsi az esély, de ha te jársz így, akkor neked ez épp elég. A konkrét nyavalyakórság az, hogy az SM egyik palackján általában egy rövid csövet hordanak, míg a másikon egy hosszút – gázmegosztás céljából. Képzeld el, hogy lerohad a hosszú cső és a társ előkerül – levegőért – neked meg van egy rövid… No… Nem mondom, hogy kezelhetetlen a helyzet, de macera. És itt van egy megoldás, amiről – ha már szakma – illik tudnod.

A gondolkodó megoldás

Képzeld el a következőt. A két palackod másodiklépcsője helyén egy-egy gyorscsatlakozó van. Olyan mint az inflátorod, csak tökösebb. Ezek egy-egy csőhöz csatlakoznak, amelyek egy „közösítőbe” mennek bele, ami a hátadon van, kb. ott, ahol eddig a szelep (lehet te csap-nak tanultad). Azért írok közösítőt, mert két elterjedt fajtája is van. Az egyik egy sima fém ház 4-5 alacsonnyomású csatlakozóval, a másik olyan, mint a dupla palackok manifold szelepe. Az a kis izé, a két palack között. Ííígen! A harmadik csak a két palack között, aminek semmi értelme sincs – ránézésre… Amúgy van neki nagyon is sok – de ez ugye itt nem egy tanfolyam. De mi a lényeg? – és merem mondani igen is jó az ölet. Az, hogy ebből a közösítőből jön ki egy „kvázi” oktopuszos reduktor. Van neki egy rövid csöve ami szépen áll a nyakadban és van neki egy hosszú ami szinte úgy áll, mint egy DIR-egy reduktor konfiguráció. A különbség, hogy nem a palackokról jön a második lépcső, hanem a hátad mögé felvezetett levegőelosztóból – azaz ebből a közösítőből. No. Lehet, hogy nem látod mi ebben a lényeg, de nézzük meg gyorsan.

1 – akár egy, akár két palackod van, nem kell szerelned. Csit-csat – mehetsz

2 – hogy mennyit viszel (egyet-e vagy kettőt) azt úgymond az „utolsó pillanatban” is eldöntheted

3 – a víz alatt leveheted, leteheted, átadhatod, kutyulhatod, lecserélheted az egyiket, hiszen egy gyorscsatlakozót kell szétvenned és összedugnod, a másik addig adja a szuflát – a karabinerezéssel és gumizással persze van dolgod, hiszen nem ez a gyorscsatitartja a cuccot

4 – ha valamelyik palack “oda van”, akkor sincs baj, mert ugyan az a mozdulat, ugyan az a cső, ugyan az a megoldás, ugyan az az eljárás indul MINDIG!!! És ez, egy nagyon nagy dolog! A megoldások száma „n” alapú logaritmus függvény alapján növeli a megoldási időt és a hibák statisztikai számát. Ezért jó, ha minél kevesebb a “lehet így, meg úgy, de úgyis, ha kedved van…” verzió. Ez hosszú rész, most hagyjuk.

5 – ha a végzettséged olyan lesz, akkor bizonyos kialakítás esetén merülhetsz vele deco-sat és gázváltásosat is!

Szóval elviekben ez a hibrid verzió – nem a HiFi dagasztógép, az másik volt – egy rugalmas dolog. Itt kijelenthetjük, hogy

Ha csak a gázmegosztás biztonságát nézzük ÉS ILYENBEN TANULSZ

Akkor ez az SM semmiben sem marad el a másik rendszertől.

Mit kell itt eldöntened. Azt, hogy biztosan örök szerelem marad-e – de legalábbis épeszű, belátható ideig – SM búvár leszel-e. Ha IGEN a válasz és szerelmes lettél ebbe a dologba akkor, ha már SM, akkor ezt!!! (igen, a szerelem egyfajta betegség… de mi mind ezért járunk a víz alá, mert egy kicsit betegek vagyunk, szóval ha így van, belefér)

Hol is tartottunk?

Ugye ott, hogy mit tesz egyik, vagy másik búvár ebben a helyzetben. Nézzük, mit tesz ugyan ebben – már nem a manoméretes, hanem az egypalackos átállás esetén – az Xr Nitrox-os búvár.

XR Nitrox búvár unottan bemegy a hajó szalonba, iszik még egy nyomelemekkel vegyített ásványvizet – “me’ ő na’on képzett dekompesszijóbó’, meg dehidratácijóbó, me’ tanították neki” – és elmegy merülni – stage nélkül a Hybrid SM búvárral. 🙂 Ez csak teoretikus, mert lehet, hogy nem együtt merülnek, de ez már mindegy. Egyszerűen, csak megy merülni és nem viszi a plusz palackot.

No… Nézzük azt az esetet, amikor mindketten no deco-s, DE kiterjesztett, gázváltásos merülést akarnak végezni, a hosszabb és biztonságosabb merülés érdekében.

Xr Nitrox búvár felveszi a hátára a cuccát levegővel, vagy nitrox-al, huszárosan felcsattintja a stage palackját EAN 32-vel vagy EAN 50-el és elmerül a habokban.

Sidemount búvár… Ő ugye ilyet nem merülhet, így  Sidemount búvár ezt a merülésfajtát benézte…

No nézzük azt a – harmadik – esetet, amikor mindenki elmegy a képzettsége határáig.

  • Hát, szegény Sidemount búvárnak megint csak maradnak a habok – rágásra ugye – mert neki már az előbb sem volt esélye, eztán hogy is lenne. Szóval ő guggol a fedélzeten és vadul hívja az oktatóját, hogy mikor indul tec sidemount.
  • XR Nitrox búvár kinyitja a merülési naplóját – amelyet néhányan titokban Total Dive Log néven ismernek – és kiveszi a felszerelés azonosító lista lapjai közül annak a harmadik reduktornak a számláját, ami kell ahhoz, hogy ő gázváltásos és dekompressziós merülést hajthasson végre. Megnézi. Nyel egy nagyot, mert nem két forint volt éserről már biuztos nem tud az asszony, körbetekint, nehogy fotózzon valaki, átgondolja mit mondd otthon, ha lebukik és anyu megkérdi: “És az a 100000? Az honnan van? Szóval XR NItrox búvár sompolyog a számláva. Ezt látva Sidemount búvár, akin végigfut a jóleső elégedettség – merthogy itt ő bejjebb van 100000-el… Eztán viszont XR Nitrox búvár elmegy merülni ő meg csajozik a fedélzeten.

Ez az a pont, amit abból a szempontból kell kimatekozni, hogy te ÁLTALÁBAN mire szeretnéd ragadtatni magad…

Ha rendszeresen deco-s merüléseket is akarsz, akkor előbb utóbb elbattyogsz a bó’tba és veszel egy reduktort. Ez most neked kell lenyelned…

Szóval, ha a reduktorok vásárlását nézzük és merülések lehetőségszegmenseit hasonlítjuk össze, akkor

  • No Deco esetén – XR Nitrox, Hibrid SM búvár és Sima Sidemount búvár egálban vannak
  • No deco esetén, ha szerelni kell egy palackra, akkor XR Nitrox és Hibrid SM búvár “sutty” mig Sima SM búvár szögel…
  • Kiterjesztett No Deco esetén XR Nitrox búvár sutty, de megjegyezzük, hogy Hibrid SM búvár is mehetne a cuccával, ha értene a gázváltáshoz
  • Deco esetén XR Nitrox búvár nyel egy 100000-est és megy merülni, a többiek, pedig befizetnek egy tanfolyamra, majd utána ők is vesznek egy reduktort és utána elmennek merülni.

Most ismét el kell szaladnom a dolgomra, de hamarosan itt vagyok, mert biztosan várnak kifent karddal lelkes olvasóim. Don Quijote jön, és megküzd az óriásokkal! 🙂

… és a trollokkal.

Abban az esetben, ha esetleg neked ennyi elég volt a bizonyításhoz és érdekel, hogyan kezdhetnél bele egy XR Nitrox tanfolyamba, akkor összeraktam neked a tudandókat és egy kis motivációt…

Olvasd el az XR Nitrox – A “kezdő” Technikai Búvár Tanfolyam anyagát! Látni fogod… Még lányoknak is megy. 🙂

Art-of-diving-buvar-akademia-technikai-buvar-oktatas-banner-XR-Nitrox-550
 

Szeretettel:

Dora Gyula

Sidemount és XR Nitrox Intructor Trainer

 

Küldjétek el e következő részt!

 

 

 

 

Fontos nekünk a véleményed, írd meg bátran!